Tuesday 5 July 2011

Budak Dulu vs Budak Sekarang

Zaman sentiasa berubah.. begitu jugaks manusia, daripada bayi kemudian terus membesar sehingga usia tua menjenguk tiba.. bukan jenguk macam mengintai tuh.. tetibe je aku rasa nak berbahasa sastera.. dah lame kot x guna bahasa ni, last time skolah menengah.. dulu kan kt skolah ade buku Hijau, Kerusi, Antologi Anak Laut dan ade lagi aku x bape nak hengat yang masuk lam subjek BM.. pas skolah terus aku dah lupe sal buku 2 sume n yang paling aku ingat novel BI.. mase form 2 buku Potato People pastu form 5 buku The Pearl kisah anak negro nama Coyotito yg kene sengat dek jengkingkala.. haha tu je aku ingat, yang lain leburrrrr.. hehe..

arini bukan nak citer pasal tu pon.. aku nak cite mase kite dedulu.. time budak2 dulu.. tahun 80-90 an dan seantero dengannya.. tahun sebelum 2 aku xtau pe menan dorang.. tah la nape, tetibe je aku teringat perihal benda alah ni.. maybe tadi aku ngorat ngan abang google kot.. hehe..

ok, aku takmo cakap banyak kat atas ni coz kat bawoh ni lagi banyak aku nak cite.. nak tau?? jom baca entry khas aku ni.. (khas ke??) agak2 khas la drpd entry biasa tuh.. haha..

jommm..

..ni anak abang google aku pinjam kejap suh duk sini dediam..


. . . zaman dedulu . . .



dulu time g kedai je nak beli benda ni.. dah kena marah ngan mak pon still nages lagi nak jugaks.. mase ini memang pemes menan ni.. Jojo.. Ding Dang.. n paling aku ingat iklan kat tibi, Tora datang lagiiii... sekarang ni ade lagi ke menan ni sume? tah la, aku x penah nampak dah kat kedai.. kat dalam kotak tu ade biskut yg salut coklat ngan menan.. mmg bez coz menan dia salu bertukar.. 2 yang ketagih nak beli lagi ble dah beli sekali.. huhu.. yang pasti aku amek menan je, biskut dia x makan pon.. haha.. budak2.. ade jugak yang lebih kurang sama tp murah sket coz dia lam plastik itam je xde kotak.. ala, tikam2 tuh.. latest aku tangok majlis wedim artis Dafi Spa-Q bulan lepas.. klasik tol majlis wedim die, xde la cam retis lain yang lawan buat wedim of the yer tuh..



ni budak pompuan suke la.. cam aku jugak.. haha.. doploh sen pon dah leh dapat dulu.. sanggup x beli jajan sebab nak anak patung ni.. aku ade banyak watak kartun ni.. siap leh tukar2 baju, kasut bagai.. ade jugaks yang ade topi.. hehe.. paling kretif yang buat sendiri la.. orangnye buat ngan manila kad pastu baju lukis kat kertas puteh pastu kaler2 kasi cantek.. cantek wooo.. men ramai2 sorang jadi mak, anak, bapak.. complete macam 1 femli la..



ni game baling tin.. bab baling ni tangan aku memang lurus.. sekali baling je dah jatuh.. tapi x jatuh sume pon.. hahahah.. jangan citer kat orang tau.. rahsia kita ni.. lau nak main game ni kan, masuk tengahari je aku dah g belakang umah cari tin.. lau umah aku xde aku melilau cari kat belakang umah jiran.. dah masuk petang, kecoh duk main ngan budak2 laki sampai x ingat dunia.. kawan2 baya aku kat umah sume laki.. aku join dorang la main.. lau dah azan maghrib x abes lagi masing2 dah kena jerit masuk umah.. lau x masuk kena sorok ngan antu katenye.. bertempiaran lari masuk umah masing2..



game baling selipar ni lebih kurang macam baling tin jugaks.. cuma objeknya je yg bertukar.. dah nemanya lain kan.. game ni bez bila kita baling n selipar jatuh, kena lari.. sambil lari tu masti ade geng kita yg atur semula selipar tu kasi betul macam piramid tu.. so xde kaki la bila sume selipar jatuh.. hahaha.. mmg xleh lupa la..



konda kondi ni geng2 aku x main.. tapi pemes jugaks zaman dedulu ni.. ade dua batang kayu, pastu korek lubang n letak satu kayu atas lubang tu.. camtu le kot.. x bape nak tau sangat coz game ni pemes belah barat, pantai timur xde sangat..



yang ni aku pecaya ramai yang main.. bkn rakyat Mesia la lau x penah main benda ni.. ok2 lau betol x penah main, join je femly day.. kompem ade.. sukaneka kat sekolah anak ke.. ada jugaks rasanya.. rugi la korang yang x penah main.. ini namanya main tarik upih pinang.. bukan takat upih, ngan guni pon aku penah main.. main ramai2 pastu luma sape sampai dulu kat garisan penamat.. semput ni main lau kena tarik kwn2 yang badan sehat..



menan ni murah je.. aku panggil dia ubat tiup.. tebuk lubang tu pastu picit sampai lekat kat peniup (dengan gaya putar n pusing).. pastu tiup la besar mane yg boleh.. lau time tiup tu belon dia tembus, kita picit kasi tutup lubang dia.. hahaha.. nati jadi belon jernih yg sesangat lembut.. bila dap puas main, renyukkan belon tu pastu tepuk kat dahi sampai bunyi "pop".. part tu aku paling suke.. aku tonyoh kat dahi kawan2 sampai merah.. kah3.. aku kan kawan ngan budak laki, so tenaga mesti kuat maa.. hahaha.. sekarang ni langsung x jumpa dah..



pembaris ni time skolah rendah.. aku start skolah rendah tahun 1995, dlm tahun 2 mmg pemes la pembaris ni.. nak2 depan skolah ada kedai yang jual.. fuhhh, balik je terus pakat serang kedai "Na Na Na Mini Market" tu.. x perasan lak time balik kg aritu ade lg ke x kedai tu.. pembaris ni satu side lurus cam pembaris biasa tapi satu side lagi bergerigi.. yang gerigi tu guna bila lukis gambar atap umah je.. huhu.. kat batang tengah dia ade air ngan bintang bulan yang kilat2 warna warni.. so bila goncang bling2 la jadinye, cantekkk..



pistol air.. lau dapat dulu memang basah satu umah sebab main perang2.. haha.. kena marah diam kejap, pastu sambung balik main..



rasanya darjah satu aku main lagi benda alah ni.. main masak2.. pas dah bosan ngan yang ni aku men masak2 guna api lak.. cari periuk orang buang, batu bata (tungku), ranting kayu atau sudu, mancis (sekotan 20 sen), air, daun kayu n pasir.. haha.. sekali dah kena api nages pastu terus kena marah..



time tu lego utk budak2 kaya la sket.. sebab aku budak miskin guna benda yang ada kt sekeliling je buat menan.. yang mak bapak dorang keje kat bandar ade la menan ni.. time ni lego 1 saiz plus bentuk je.. lego sekarang yang ade pelbagai bentuk ngan saiz.. xleh nak cite banyak sebab aku x main lego.. ngeh3


. . . zaman sekarang . . .

ni citer menan budak zaman sekarang lak.. menan budak2 zaman millenium la katekan.. yang pasti aku x main menan ni.. hehe..



 barbie doll.. dalam pelbagai versi n nama.. harga pon leh tahan.. ade yang sekali ngan rumah, yang ade binatang.. yang canggih tu yang boleh bercakap pastu mata dia kelip2.. eiii, x berantu ke hah.. bangun malam2 tengok doll tu berjalan..



ipad.. x tau nak terang camne coz aku pon x secanggih bebudak zaman sekarang..



scooter.. x tau la pe yang bez dapat nek skuter ni.. yg pasti w/pon canggih still kena tolak sebelah kaki baru dia jalan.. hahaha..


ps3.. langsung aku x reti nak main.. yang ni bukan budak je sibuk main, orang besar pon main sekali jugaks.. sambung kat tv besar pastu main sampai liuk lentuk badan masing2.. dulu bukan ada pon kan, so aku paham la kalo orang besar yang main..



yg ni pon lebih kurang macam yang atas tu jugaks.. bezanya yang ni saiz kecik n senang nak bawak g jenjalan memane.. anak sedare aku pon ade satu..



sekarang ni rata2 dah ada laptop.. lau nak kecik sikit ada notebook.. aku beli benda ni sebab nak buat assignment time study dulu tp sekarang ni untuk main game pon dorang beli.. install macam2.. dah ade benda ni leh la budak2 sekarang berFB, bertweet bagai.. friendster dh x layan dah (friendster aku pon dh bertahun2 mati) hik3..

ni antara menan yang terlatest la jugak.. sebelom tu main roller skates pastu skateboard n sekarang benda ni lak.. skateboard wave ke hape td aku tengok namanya.. tu la macam2 menan sekarang..

@ @ @ @ @

camne korang? kenangan silam korang datang menjelma tak.. lau aku nak cite details lagi berjela2 panjangnya entry ashew cukibuk kali ni.. hehe.. sape yang sebaya ngan aku mungkin tau la menan2 yang aku cerita ni.. untuk yang umur lebih season dari aku mungkin banyak lagi menan2 yang aku sendiri pon x tau rasanya.. harap kalian terus support aku berbelog ye..

tengs, dalim.. i sayam u lebey..

lupe lak nak cakap mekaseh bebanyak kat abang google yang bagi aku gambo2 tu sume.. nanti kita dating lagi ye abg google ku..


4 comments:

  1. Cisss dating ngan abam google je patut laa abam matt ajak dating xmo..time abam matt dlu byk gak menan yg bestt tp dah xberape nak ingat tp mmg best, bdk2 skang lebih suke duk dlm umah pastu main video game patut la bdk2 skang obesiti =)

    ReplyDelete
  2. haha.. sowi bam matt.. bdk2 skg men menan x kua peluh.. 2 psl obes..

    ReplyDelete
  3. nak men tarik upihhhhhhhhhhh....

    ReplyDelete
  4. kite men tarik gebar jela kat umh.. sy duduk awk tarik... wink3

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...