Friday 13 January 2012

Baik Diam

sekadar ingin ku kongsikan bersama kalian sume..



Sabda Rasulullah saw “Mahukah kamu aku khabarkan kepadamu dengan semudah-mudah ibadat dan sesenang atas tubuh, ialah diam dan baik perangai”. ( Riwayat Ibnu Abiddunya dari Shafwan bin Salim).
Banyak kelebihannya berdiam diri.  Orang yang pendiam itu lebih baik daripada orang yang suka berbicara yang bukan-bukan. Jika tidak dapat berkata-kata yang baik eloklah mendiamkan diri. Manusia sekarang lebih suka berkawan dengan orang yang suka bercakap, manakala orang yang banyak diam atau pendiam dilabel sombong.
Adakah orang yang banyak bercakap itu, dia sebenarnya bercakap perkara yang bernas? Atau sebab suka bergosip hal orang lain? Atau mengumpat? Atau…atau..atau..dan sebaliknya??
Dan kenapa bila ada segolongan manusia yang pendiam, orang sekeliling suka melabel sebagai sombong atau berlagak atau macam bagus padahal dia tak kenal pun orang tersebut? Paling best orang cakap “tak suka campur orang”??
Manusia mempunyai berbagai-bagai jenis perwatakan. Ada yang banyak bercakap, ada yang ramah, ada yang mudah menyesuaikan diri, ada yang pendiam, ada yang memerlukan masa menyesuaikan diri, ada yang malas nak ambil tahu hal orang, ada yang berfikir “ lantaklah orang nak fikir apa pasal aku’.
Bagi saya bercakap bila perlu adalah yang sebaik-baiknya. Bila banyak sangat bercakap, percaya lah akan ada point untuk mengutuk orang lain. Dah kutuk, bergosip, orang lain pun masuk join sekali nak tumpang sekaki kutuk pulak orang lain. Dan Syaitan pun bertepuk tangan gembira dah bertambah rakan-rakannya!!
Oleh hal yang demikian, usahlah gusar jika dilabel budak pendiam, atau tak campur masyarakat”. Yang penting tak bertambah dosa bercakap bukan-bukan. Eloklah jadi diri sendiri, ada pendirian daripada berubah supaya tidak dicap sombong.
Barangsiapa yang banyak perkataannya nescaya banyak silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyak dosanya, dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya”. ( Riwayat Ibn Naim)
Diam orang mukmin itu ibadah,
Ibadah tanpa perbuatan,
Ibadah rasa,
Ibadah ini tidak meletihkan.
Kadang-kadang ibadah ini lebih baik daripada ibadah sunat,
Yang hatinya di dalam kelalaian,
Macamana orang mukmin itu diamnya menjadi ibadah? 
Kadang-kadang memikirkan dosanya,
Kadang-kadang memikirkan apa kebaikan yang nak dibuat,
Kadang-kadang memikirkan nak menolong kawan,
Kadang-kadang dia terasa Kebesaran Tuhan.
Atau dia meniatkan, dia diam itu,
Tidak mahu bercakap yang bukan-bukan,
Kadang-kadang dia diam itu,
Kalau dia bercakap,
Takut dia melakukan kesalahan,
Seperti mengumpat atau bercakap yang bukan-bukan,
Takut menyakiti hati orang lain.
Atau diam tanda menghormati percakapan orang.
APA KELEBIHAN BERDIAM DIRI?
Manusia berbicara setiap masa. Bicara yang baik akan membawa keselamatan dan kebaikan kepada manusia. Jika bicara tidak mengikut adabnya, manusia akan merana di dunia dan di akhirat. Di dunia akan dibenci oleh manusia lain manakala di akhirat bicara yang menyakiti hati orang lain akan mendapat seksa daripada ALLAH SWT.
Bagi mereka yang beriman, lidah yang dikurniakan oleh ALLAH itu tidak digunakan untuk berbicara sesuka hati dan sia-sia. Sebaliknya digunakan untuk mengeluarkan mutiara-mutiara yang berhikmah. Oleh itu, DIAM adalah benteng bagi lidah manusia daripada mengucapkan perkataan yang sia-sia.
Banyak diam tidak semestinya bodoh, banyak bicara tidak semestinya cerdik, kerana kecerdikan itu buah fikiran, orang cerdik yang pendiam itu lebih baik dari orang bodoh yang banyak bicara”.
Antara hikmah berdiam diri:-
§  Ibadah tanpa bersusah payah
§  Perhiasan tanpa berhias
§  Kehebatan tanpa kerajaan
§  Benteng tanpa pagar
§  Kekayaan tanpa meminta maaf kepada orang
§  Istirehat bagi kedua malaikat pencatat amal
§  Menutupi segala aib

Rasulullah bersabda mengenai kelebihan diam yang bermaksud:-
Barangsiapa yang beriman kepada ALLAH dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau diam” (Riwayat Bukhari & Muslim).

p/s: pagi tadi terbaca kisah ni.. dengan tajuknya aje buat aku ingin baca keseluruhan artikel ini.. untuk renungan bersama..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...