Monday 20 February 2012

Resepi Baru

okeh, disebabkan wekend lepas aku bertandang ke rumah salah seorang kawan kerana join program dorang punye kementerian, aku pon tido n lepak la kat sana.. program ape, nanti aku masukkan dalam entry pasni okeh..

malas nak balik umah (sebab jiran sebelah pasang khemah depan pintu umah aku buat kenduri).. hehe.. lau kat umah mesti bising dorang punya pesta, tobat la dah serik aku dengan pesta dorang.. ni kes yang dulu - (lau budak india period *1st time datang bulan* memang kena buat pesta ek??) ada muzik, gendang2.. kuat sangat, dah la malam2 baru nak start..

aku tak nak cite pasal india punya tradisi pesta mempesta ni tapi nak bercerita pasal lauk pelik yang kawan aku buat.. ni ha rupa die..


korang rasa ape nama lauk ni?? macam masak lemak kuah puteh kan?? macam telo bersusu?? pengat telo?? tapi sebenarnya bukan..

ni kali pertama aku jumpa lauk ni, memang pelik.. jakun jap aku tengok c member aku buat ni.. tak masak atas api pon, hanya campur dan kacau je.. then, ready to serve.. haha

aku bagi nama "telo tempoyak" kat lauk ni..

bahan die simple je.. telur rebus, tempoyak, bawang merah, cili padi n garam gula secukup rasa.. campurkan sume dalam mangkuk pastu taruk air n kacau la sampai sebati.. senang kan, cepat dan sedap..

sedap?? rasa die??

macam korang makan sambal tempoyak jugak tapi yang ni versi berkuah.. haha.. ori dari orang pahang ni agaknye la.. hahaha..

nak rasa yang asli?? korang try la bancuh sendiri.. hahaha..

p/s: sebenarnya boleh tahan jugak la lauk ni kalau korang yang sukakan tempoyak..

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...