Friday 5 August 2011

Lakonan Si Peminta Sedekah


pagi ni aku dapat emel pasal peminta sedekah.. ada la one of the group member yang share cerita ni daripada blog Mazidul Akmal Sidik.. alkisahnya macam ni.. peminta sedekah ni lelaki, kudung seblah kaki n bergerak pakai kayu beroda (ala-ala skateboard la) pastu mintak2 (mengemis) kat bazar ramadhan.. dia guna kecacatan kaki dia tu untuk raih simpati pengunjung bazar ramadhan.. tup2 lepas diekori oleh mazidul, tetibe lak boleh ada kaki n jalan macam orang biasa.. pelik kan?? adakah pelanduk dua serupa??? baju n seluar plus muka adalah serupa kecuali kehadiran sebelah kaki lagi tuh.. heran bin ajaib..

aku pon nanak cite panjang lebar sangat kat sini, juz lau nak tau kisah lanjut ni korang leh klik sini.

lagi satu, pengemis ni berlakon sebagai orang Islam.. siap pakai kopiah lagi masa mintak2 tu.. pastu bila suh dia sambung surah alfatihah diam plus senyum jer.. eiii, geram betol aku..

tu pasal lau ada orang datang mintak2 ngan aku jarang sangat aku bagi.. kebanyakan golongan ni hanya mengambil kesempatan atas keprihatinan masyarakat kita.. tapi mak aku salu pesan - bagi aje, niat dengan ikhlas.. betol atau tidak dorang tu atas urusan dia dengan ALLAH swt.. - boleh sekali tu datang jual kerepek kat aku dengan rambut karat, jeans paras lutut, baju saiz budak lagi.. sorry to say la, aku memang xkan kasi duit.. di samping itu x dinafikan juga yang mintak2 betol2, tapi aku percaya golongan yang satu ini x seperti golongan yang sedang aku ceritakan ni.. pape pon masing2 ada pandangan @ komen yang berbeza..

pesan aku : tolong la jangan ambil kesempatan di atas keprihatinan orang lain n tolong sangat2 hormati bulan Ramadhan ni.. sungguh keciwa dengan golongan ini..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...