Wednesday 27 April 2011

oyeah, bila dah dapat duit

..bercerita sal duit > duit kertas pon boleh, duit syiling lagi la boleh..

duit..duit..duit.. hari ni nak bercerita sikit sal dapat duit.. mesti syok sangat bila tiba saat dapat duit ni kan.. ni bukan sesaje je orang nak bagi kita duit.. ni nak cite sal dah dapat duit gaji.. duit hasil titik peluh kita bekerja.. x kesah la keje pape pon, bape jam sehari n bape hari seminggu pon janji halal plus ikhlas..

ada duit banyak susah, x cukup duit pon susah n xde duit lagi la susah.. bila banyak duit x lena tido takot orang pecah masuk umah curi duit yang melambak-lambak tu.. tapi bila x cukup duit pon x lena tido jugaks coz duk memikir bajet nak teruskan idop tiap masa.. n yang paling haru bila xde duit, nk buat sume benda x boleh.. rasa mcm sempit sangat dada bila memikirkan benda yang kita panggil DUIT ni.

..ni la yang diberi nama DUIT tu buat2 korang yang x kenal..


zaman sekarang ni kalau xde benda ni xleh nk bergerak langsung.. walhal nak masuk tandas pon kena bayar.. balik ke cerita sal bila dah dapat gaji tadi pulaks..

selalu apa yang korang buat dengan duit gaji tu? shopping?? bayar hutang?? aku settle kan dulu hutang2 yang ada.. 1st bayar kereta, asingkan duit sewa umah+bil2 umah pastu bayar loan bank (if ada la) pastu hantar (sekarang bank in je) ke kampung buat belanja.. simpan sket untuk cover duit minyak, duit makan n last sekali lau ada lebih boleh la nak simpan, tu pon jarang2 je ada..huhu.. salu licin jugaks coz gaji ciput je.. nak pakai kereta besor pon x mampu, kereta kecik pon semput jugaks bila nak renew roadtax plus insurans setahun sekali..

bila la gaji aku nak naik.. x pon ade duit lebih sikit la coz henpon aku dah banyak kali buat hal.. kereta so far xde masalah lagi la coz baru setahun lebih.. tapi cermin depan tu nk kena tukar dalam sebulan dua ni coz dh retak kena batu.. bulan depan nak balik kampung lagi, bulan enam pon balik lagi.. nk kena kira duit minyak plus tol lagi ni.. coz kampung aku tu bukan dekat ngan shah alam ni.. kampung aku nung jauh kat terengganu.. bulan depan aku amek cuti lama sket pasal tahun ni x balik lagi, xde cuti.. sedey3.. (T_T)

malam tadi aku kuo cari barang umah, duit ada lagi la coz baru gaji.. kuo la dengan c cunun cari barang umah.. beli beras plus stok sardin coz kami yang bujang ni xde peti sejuk nk beli barang2 basah nak masak.. barang xde la banyak sangat tapi bilnya dekat seratus jugaks.. kopak dah..

dh berbulan aku x belanja untuk barang sendiri..kena mula menabung untuk masa depan dah ni..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...