Monday 3 December 2012

Mentarang Pedas Menyengat

Mentarang??

nama dia aku pernah dengar dan aku jugak tahu mentarang tu spesies kerang, lala etc.. tapi aku belum pernah makan lagi apatah lagi nak masak..

selalu nampak gerai "Mentarang Ada Dijual Disini" masa pergi kenduri kengkawan kat area Kuala Selangor dan Sabak Bernam tu.. tapi tak terfikir pulak nak beli..

yang ni ada la sorang budak rumah beli, katanya teringin nak makan tapi tak reti nak masak.. so am I la, aku ni lagi la tak pernah sentuh+masak+makan Mentarang ni..

disebabkan takde orang nak tolong masakkan kat rumah sewa aku tu, aku ambik cabaran si hosmet yang beli mentarang ni..



nampak sedap kan?? ofcourse la sedap.. semua hosmet komen positif bila kami makan (ratah sebab malas nak masak nasi) lauk ni.. alhamdulillah cubaan pertama aku untuk masak mentarang ni menjadi.. tapi kenapa namanya "Mentarang Pedas Menyengat"?? hahaha.. sebab aku taruk cili padi banyak giler dalam ni.. nah, aku bagi resipi ringkas cara orang bujang..

bahan-bahan:-
- 1/2 kg mentarang
- 4 ulas bawang merah
- 2 ulas bawang putih
- 10 biji cili padi (ikut suka hati)
- halia
- 1 sudu sos tiram
- 1 sudu sos cili
- 1 sudu kicap manis
- garam gula secukup rasa

selamat mencuba dan selamat berjaya!!!

p/s: pasni boleh la nak berlagak sikit sebab dh makan + masak mentarang ni.. muahahaha

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...