Monday 23 July 2012

Ramadhan Datang Menjenguk Kembali

Salam Ramadhan.. hari ni merupakan hari ketiga umat Islam di seluruh dunia berpuasa.. aku harap sebelum tido tu jangan lupa niat doa puasa dulu ye..


harap2 korang tak lupa lagi akan niat ni..

TERAWIH


Alhamdulillah, syukur aku diberi kesempatan untuk menunaikan solat sunat terawih pada malam menjelang puasa.. almaklumlah tahun lepas keadaan tidak mengizinkan aku bersama-sama umat Islam di masjid..

tahun ni aku bersama akak hosmet jalan kaki ke masjid berdekatan rumah.. mujur aku pindah rumah baru awal bulan ni (Julai) yang dekat dengan masjid.. seronok tatkala menjejakkan kaki di masjid yang penuh dengan jemaah muslimin dan muslimah sampaikan aku dapat tempat kat belakang dekat balkoni masjid.. aku ingat 8 rakaat aje tapi bila dengar tok imam cakap 20 rakaat, fuhhh kuss semangat.. selama ni belum pernah lagi aku buat 20 rakaat..

okeh, pas azan Isyak kami pon mula berterawih la.. yang mengejutkan aku bila selesai je 8 rakaat ramai yang beransur pulang.. separuh aje jemaah yang masih tinggal, mengucap panjang aku.. padahal ni malam minggu, bukan keje pon esok.. alang2 dah berjemaah di masjid, apa la salahnya solat terawih sampai habis sesame..

amin, tepat jam 10.45 malam solat terawih kami selesai.. berjalan la pulang aku dengan akak hosmet tu balik ke rumah yang jaraknya 3 lorong dari rumah sewa..

SAHUR


aku bersahur ala kadar je.. masak nasik, goreng telor n tuang kicap lemak manis aje.. sahur simple aje sebab bebudak rumah ramai yang balik berpuasa kat kampung.. untung la mereka yang tinggal dekat, aku jela yang kampung jauh nun di Terengganu.. hukhuk.. Mood sedih..

tapi takpe, malam ni meriah la kami bersahur sebab ramai yang dah kembali dari kampung.. aku ni jenis yang bersahur nasik, lembik lau x jumpa nasik.. alahai, memang melayu tulen la kan.. hehe

BAZAR RAMADHAN


petang semalam aku melilau2 sesorang kat bazar pas kua cuci kete.. pusing punya pusing aku sampai ke bazar Kompleks PKNS Shah Alam yang besar tu.. memang kat situ besar sangat, 3 kali jugak la aku pusing sebelum dapat parking..

dalam hati dah nekad takmo membazir, beli yang betul2 nak je.. mujur aku tak rambang mata bila tengok juadah yang boleh buat aku kecur.. so aku beli nasik lemak kukus, ayam percik seketul (untuk lauk sahur) ngan air, cukup la tu.. RM 12 jugak aku beli sume tuh..

BERBUKA PUASA


teringat zaman belajar dulu buka puasa reramai di Padang MPK2 Kuantan Pahang, meriah sesangat..

hari pertama aku berbuka puasa bersama Sidia, adat la bila femli memasing jauh2.. tu pon nasib la Sidia cuti, lau tak hari sabtu keje je manjang.. hari kedua aku berbuka sesorang kat rumah n hari ketiga hari ni aku berbuka reramai dengan bebudak rumah.. meriah sikit.. aku harap sangat dapat berpuasa dengan femli tercinta, ohh miss u mom..

p/s: teringat kat masakan mak di bulan puasa aku sedih, sesungguhnya anakmu jauh di perantauan mencari rezeki.. azam tahun ni balik beraya lebih dari seminggu!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...